MENÚ

SHARE
SAMARRETES

ESQUERS ARTESANALS
BOTIGA DE PESCA
FACEBOOK
COMPARTIR
Últimos temas
» Martí Que i Quer
por Dani Dc 04 Maig 2016, 18:13

» consulta per pesca per zones de tarragona
por vic Dt 03 Maig 2016, 21:17

» Busco company de pesca a Riudoms o el Baix Camp
por vic Dt 03 Maig 2016, 15:35

» Busco company de pesca a Riudoms o el Baix Camp
por vic Dt 03 Maig 2016, 15:34

» Re:Consulta sobre silur
por jovi64 Dj 21 Abr 2016, 01:36

» Pesca a susqueda
por Biel Ordeix Dc 20 Abr 2016, 20:16

» Sortida de pesca a riu
por jovi64 Ds 09 Abr 2016, 01:12

» FÒRUM
por jovi64 Ds 26 Des 2015, 11:02

» Avui al matí he sortit
por Paisano Dg 06 Des 2015, 18:52

» Pesca nocturna a l'Ebre
por MaxFactor Dv 09 Oct 2015, 19:51

» Hola
por jovi64 Ds 19 Set 2015, 03:47

» Consells sobre rodet
por jovi64 Dg 06 Set 2015, 00:19

» Salutacions desde Manresa
por lobezno46 Dv 04 Set 2015, 15:56

» Salutacions desde Peru
por antonio999us Dg 30 Ago 2015, 19:21

» Dedicat a la Xènia i en Teixi
por Raül Dg 26 Jul 2015, 13:56

» esquer mal estat a Decathlon
por AlfonsPeñaPescador Dc 10 Jun 2015, 13:57

» pesca tarda i nocturna
por TOTTI Dl 25 Maig 2015, 19:53

» Pescador novell
por jovi64 Dg 17 Maig 2015, 10:24

» Sortida i retrobaments
por Raül Ds 02 Maig 2015, 21:54

» Recordant a la Xènia.
por Raül Dj 30 Abr 2015, 15:39

GALERIA

YOUTUBE
Juliol 2017
DlDtDcDjDvDsDg
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Calendari Calendari

Flujo RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

VAL LA PENA FER-SE ELS PROPIS JIGS????

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

VAL LA PENA FER-SE ELS PROPIS JIGS????

Missatge  Tola el Dt 18 Set 2012, 01:30

Avui he acabat un llarg procés de quasi un any, que em deixa una bona pila de jigs nous per estrenar. N'estic content i orgullós, ha estat una bona feinada, però malgrat això, fa dies que em formulo aquesta pregunta i no trobo una resposta concloent. Val la pena fer-se els propis jigs???

Exposo els pros i contres que em fan dubtar entre el sí i el no:

A. Motius de salut. El plom és molt, molt, molt tòxic. Pot acabar provocant diversos tipus de càncer, afectacions a la memòria, pertorbacions al sistema neuronal, expressar-se amb violència i agressivitat de l'individu, etc, etc i etc... això en adults. En Nadons hi són encara més sensibles. Una perla de material, ideal per fondre a casa, al costat del bressol, vaya.

Només per aquest motiu, caldria respondre a la pregunta amb un rotund NO. Definitivament no val la pena i tancar aquí el tema.

http://ca.wikipedia.org/wiki/Saturnisme
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spanish/ency/article/002473.htm

Però és clar, sempre podem pensar que això és per a exposicions prolongades, pels qui en respiren o/i ingereixen, etc... i que si adoptem les mesures de seguretat pertinents, no té per què afectar-nos. Potser sí.

Jo no ho he fos a la cuina, sinó a l'aire lliure, lluny de casa i de la Mariona. Vaig consultar a una responsable de seguretat dels Bombers de Barcelona, quin tipus de mascareta em calia utilitzar i vaig aconseguir-ne un parell o tres per quan arribés l'hora de fondre'n. Penseu que tota mesura és poca. Per molt, molt, molt bé que ho feu, no hi teniu absolutament res a guanyar en termes de salut i molt a perdre. Si ho feu perfecte, com a màxim us quedareu de salut igual que abans de començar a fondre'l. Així que qui s'hi aventuri, aire lliure, campana extractora si se'n té, mascareta tipus FFP3 o superior i res de tenir menjar a la vora on s'hi puguin dipositar els vapors. Això de cara a temes de salut. No cal dir que de cara a evitar cremades, no tocar res si no és amb unes tenalles (que tot crema), màniga llarga i pantalons llargs (sempre hi ha algun esquitx que et deixa una taca argentada a la roba) i fustes llargues per aguantar les dues meitats del motlle. Res de dits i mans a la vora del forat per on aboqueu el plom. Galleda d'aigua a la vora, protecció de fusta sobre la superfície on treballeu, taula ben falcada, etc, etc, etc... Podríem dedicar una enciclopèdia a tots aquests temes però només ho vull tocar de forma general.

B. LA DEDICACIÓ. Fer-se bé els propis jigs és una feinada i requereix molta meticulositat. Afinar les dues meitats dels motlles perquè durin el màxim possible i surtin uns jigs ben fins. Evitar tenir trossets petits al motlle, que es vagin trencant a cada jig que traiem, retallar les imperfeccions de la colada, allisar els filferrets, doblegar-los i ajustar-los perquè encaixin perfectament entre les dues meitats del motlle, ajustar el motlle, folrar els jigs amb el paper de plata, tornar-los a reperfilar i finalment vernissar-los perquè no te'ls facin malbé les primeres dentotes que te'ls tastin. Això està moooolt resumit. En cada etapa hi ha mil milions de detalls a cuidar. I això -és clar- acaba consumint molt de temps.

C. EL REPTE. Haver d'afinar tant i retorçar-se la closca sobre on trobar tal material, com fer-t'ho per fer-ho millor, estrujar-te el cervell per veure com pots aconseguir la màxima meticulositat és tot un repte. I com a repte, un plaer el recorre'l i una satisfacció al veure'l finalment realitzat.

D. I AL FINAL, QUÈ? NEDEN BÉ? Sí, val. Me'ls he fet jo, però neden bé? Algú pensarà que pel fet que siguin artesanals són millors que els de la botiga, però precisament és al revés. Pel fet d'haver-los fet a mà, tenen imperfeccions.

El jig que dins l'aigua cau de qualsevol manera, tant li fa una mica, però hi ha jigs que cauen horitzontalment i van fent com una tremoladissa a banda i banda en la caiguda. Tantíssima feinada no tindria sentit si resulta que el filferro ens queda descentrat i un jig que hauria de caure d'una forma molt calculada, va i resulta que per culpa del filferro descentrat, ens queda el pes acumulat a un costat i cau sobre un dels seus costats com si fos una pedra. Per una xorrada així, obtenim un jig al que hem desgraciat la natació a la caiguda. Després de tantíssima feinada, una autèntica llàstima, no?

E. EL COST. I és clar, l'excusa d'emprendre tot aquest procés, és que (si no contem les hores de la pròpia mà d'obra) així ens estalviem un dineral.

F. I per últim, -és clar- esmentar la satisfacció de treure un peix amb un artilugi que has fet tu amb les teves mans en base a materials que has pogut anar arreplegant.

El qui té molts diners, us dirà que el diner no fa la felicitat. Qui ha guanyat totes les carreres us dirà que en el fons, la felicitat es troba en el participar a la cursa. Jo em vaig plantejar un repte i el que em surt és dir-vos que no val la pena gastar-hi tantíssimes hores, esforç i meticulositat per total acabar aconseguint un % baix de jigs perfectes i a sobre, posar en risc de forma greu la nostra salut. No, és clar que no val la pena. Però això ho diu un que ja ha explorat parcialment el camí, la part més satisfactòria de tot aquest procés. Podria tornar a començar una nova edició, amb nous reptes: que quedin més fins, augmentar el % de jigs perfectes, amb els filferros més ben centrats,... però no, em sento per ara satisfet amb el camí recorregut i em penso que tardaré mooooooooooolts anys si mai torno a fer-ne.

Total que sí, hi hem disfrutat molt i en cada edició ens anem superant en el propi repte, però manipular plom és una bomba de rellotgeria per a la nostra salut i la de qui ens envolta i hi hem acabat invertint (no diré perdent) molt, molt, molt de temps i donar-hi voltes sobre com fer-ho millor, cuidant cada detall i total perquè al final te'n surtin alguns de quasi perfectes i un bon % de jigs que tenen un "ai" o un "ui" que no els fan perfectes. Així que deixant de banda l'aspecte de la salut, a hores d'ara encara no tinc clara la resposta a aquesta pregunta. Val la pena fer-se els propis jigs??? Doncs francament, no ho sé.

Editat per darrera vegada per Tola el Dl 31 Mar 2014, 00:04, editat 1 cop en total
Tola
www.forumdepesca.com

Data de registre : 12/08/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Re: VAL LA PENA FER-SE ELS PROPIS JIGS????

Missatge  Dani el Dt 18 Set 2012, 10:16

El cost i la dedicació, es una cosa que no pots mesurar, si t'agrada perdre 5 hores de temps tirant i recollint la canya als rocs, perque no perdre-les fent els teus esquers??

El tema del plom es una cosa que em fa endarrera, contamina, es toxic, incomode de manipular, et pots cremar. etc...

Vaig provar amb aleacions d'estany/plata, pesen una mica menys la densitat es menor, però es refreda molt ràpidament i no queden bé del tot

He fet proves (ara em diran boig) amb argila, hi ha un tipus d'argila que es molt manipulable, pots fer meravelles, i despres la cous al forn i agafa molta resistència, però te 2 problemes. La densitat es molt inferior all metalls, i tot i que quan la cous al forn queda compacte, perd la humitat i puja la seva densitat, per pesar igual que el plom has de triplicar la mida del jig. I l'altre pro es que en barca o caiac molt bé, però per spinning coster si l'hi fas un cop fort amb els rocs la pots acabar trencant. El tema de que es mulli no es problema, un cop cuita al forn i amb una bona capa de barnis, pintura etc ja no agafa humitat a posteriori ni s'estova.

Quan tingui una estona volia probar un altre cop amb argila, però posant a dins un tubet o ànima d'algun metall, per donar-li més pes, i llavors fer el recobriment extern amb argila.

Si algú sab alguna cosa que pugui donar-li pes i que a més sigui ecològica, ja seria l'ostia... ja que el meu objectiu a part de fer.me jigs, es que siguin ecològics, i amb l'argila ho son, si poso l'anima d'algun metall pessant, l'invent s'en va a norris
Dani
www.forumdepesca.com

Localització : Girona, Costa Brava
Data de registre : 27/09/2010

http://www.pescacb.net

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  kayakleviathan el Dt 18 Set 2012, 12:52

Si vols igualar el pes dels de plom, no crec que hi hagi cap material comparable, tret del urani empobrit, que fan servir els militars americans en la munició, per la densitat i dureça, amb resultats de contaminacio radiactiva, el bronce potser serviria pero la seva temperatura de fusió, tot i no ser la del ferro, es força elevada, crec que cal crisol i bufadors, per altra banda te la ventatja de que despres de haver acabat amb les tuberies de plom pots seguir amb les aixetes, si son de les antigues.

Sort
kayakleviathan
www.forumdepesca.com

Edat : 58
Localització : Riudellots-Empuriabrava
Data de registre : 07/03/2010

http://www.fotonoticies.cat

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Dani el Dt 18 Set 2012, 13:10

kayakleviathan escrigué:Si vols igualar el pes dels de plom, no crec que hi hagi cap material comparable, tret del urani empobrit, que fan servir els militars americans en la munició, per la densitat i dureça, amb resultats de contaminacio radiactiva, el bronce potser serviria pero la seva temperatura de fusió, tot i no ser la del ferro, es força elevada, crec que cal crisol i bufadors, per altra banda te la ventatja de que despres de haver acabat amb les tuberies de plom pots seguir amb les aixetes, si son de les antigues.

Sort

amb urani millor que no

Igualar-lo es complicat, però bé, alguna solució per afegir pes tinc que trobar, si no inclús havia pensat en fer un farciment de sorra de platja, o pedretes, ja que es tractar d'emplenar-lo i fer pes, i de que no sigui un material contaminant, i aixo em recorda que tinc que recollir sorra que no hi penso mai... :-(
Dani
www.forumdepesca.com

Localització : Girona, Costa Brava
Data de registre : 27/09/2010

http://www.pescacb.net

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  mikel k el Dt 18 Set 2012, 21:53

Crec que pot ser una mica "lios"el tema de fabricalse,pero la satisfaccio de enredar a un peix amb una creacio teba, es brutal.Estic perfecionant unas metralletas de plumas silvestres,que pot ser la "repera".http://pescakayac.blogspot.com.es/2012/08/pesca-con-metralletas.html
mikel k
www.forumdepesca.com

Edat : 50
Localització : Gps
Data de registre : 18/08/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Paisano el Dt 18 Set 2012, 22:18

Marti
esteu com una cabra
si pensem en les malalties estariem tots i cadascun dins d'una bombolla
per als que sou molt finolis pescant
si que heu de comprar els jigs ben binics i nous
però els que no pesquem una merda ho fem amb els artesans
quan traien alguna cosa semblem nens amb sabates noves
PD: si no ens mata el plom ens mataran els nostres politics
encara que sigui de fam
Paisano
www.forumdepesca.com

Data de registre : 20/05/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Tola el Dt 18 Set 2012, 23:34

Paisano escrigué:Marti
esteu com una cabra
si pensem en les malalties estariem tots i cadascun dins d'una bombolla
per als que sou molt finolis pescant
si que heu de comprar els jigs ben binics i nous
però els que no pesquem una merda ho fem amb els artesans
quan traien alguna cosa semblem nens amb sabates noves
PD: si no ens mata el plom ens mataran els nostres politics
encara que sigui de fam

Paisano, paisano, il·lustre progenitor!! els que "som tiquis-miquis" pescant resulta que fot un any que no sortim a mar o sigui que per porres, la meva! que tinc el caiac ple de teranyines!! Ha, ha. Sóc conscient que el dia que els agafa el frenesí, n'hi hauria prou amb un trosset de mocador blanc, però això dels jigs és com tu dius per fer el tiquis-miquis. Per fer-ho millor de com ho hagués fet d'entrada.

Pel què fa a la perillositat del plom... prefereixo que em matin de fam els polítics, que no pas morir-me de saturnisme. Tinc aquí un parell o tres de mascaretes adients que te les ben regalo si és que has de fondre'n. Per ser tu, ni te les cobraria!! :-))

I sí, sóc una mica freaky o maniàtic o ara no sé com li has dit... ah, sí, com una cabra. Tens raó. Una vegada més em trobo que haig de donar-te-la. Però sóc feliç.

Martí Tola

Post Scriptum: Dani, amb urani empobrit??? ara sí que has tocat fons, tito!! has pensat en fer els jigs amb un canutet de cartró o metall i reomplir-los amb Trilita??!! si pots aconseguir un detonant amb el cable prou llarg, pescaràs amb salabaret els peixos quan baixin!! Ha, ha!! no fa gaires anys, la llevantada va treure una mina cap a la Rubina. Enlloc de treure-la, la Guàrdia Civil va fer-la explosionar i diuen les cròniques, que els llobarros emergien com Mannà caigut del cel!
Tola
www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Tola el Dt 18 Set 2012, 23:49

kayakleviathan escrigué:Si vols igualar el pes dels de plom, no crec que hi hagi cap material comparable, tret del urani empobrit, que fan servir els militars americans en la munició

Home, Joan, més dens que el plom (densitat = 11,3 g/cm3) hi ha.... l'or!!! (19,3g/cm3). Sabent això i tenint en compte el preu al que alguns estan a la venda, sospito que els folren de plom per dissimular, però per dins són tots massissos d'or per donar-li pes. Segur, tu. Només pot ser així, si és que tot quadra!
Tola
www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Paisano el Ds 22 Set 2012, 17:01

Estimat senyor Marti
deixant de banda la perillositat de la fosa del plom
digui vostè si val la pena perdre unes hores (per la meva part són mortes)
Paisano
www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Tola el Ds 22 Set 2012, 17:46

Tot preparat per començar aquesta nova temporada, eh, punyetero??!!

Segur que t'ho has passat la mar de bé! A veure si te'ls ratllen per tot arreu aquests animalots.

Si et va bé, t'envio un parell de mascaretes noves per correu ordinari. Ja les rebràs. Que d'aquí a alguns anys volem veure-us pescant a tu i a l'Abel amb els jigs de l'avi!
Tola
www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Raül el Ds 22 Set 2012, 18:05

val la pena fer-se els teus propis jigs, esquers, pintar la barca,... tot val la pena si es fa servir!

val la pena tenir carrets de 600e i una barca, si et quedes a casa? doncs sí... perquè els tens. Ara imagina't quan els facis servir!

x cert, molt bona pinta.... a veure quin dia puc estrenar el teu, Martí! I PAisano... els teus estan de muerte... si t'avorreixes i no saps què fer....

us diré una cosa, dels esquers casolans i tota la pesca:

tinc la sort de rebre, de tan en tan, esquers DUO directe de fàbrica. No sabeu la Ilusió que fa, això, però no deixa de ser un negoci... ho fan pq en parlis, els treguis al blog, a les revistes... és pur màrqueting, i ens n'aprofitem.

El que fa il·lusió de debó, amb ela geminada, és que vingui un bon nanu, pesqui molt o pesqui poc, i et regali un esquer fet amb les seves mans, enginy i devoció.

La mateixa gràcia que us fa veure els vostres enginys publicats a les revistes, la trempera que provoca pescar un peix amb una cosa feta teva, l'esperança que dipositeu en cada un dels vostres artificials és comparable al que sento quan una persona te'ls regala de tot cor, sense esperar-ne res a canvi.

gràcies a tots

Raül
www.forumdepesca.com

Edat : 40
Data de registre : 27/05/2009

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  juby el Ds 22 Set 2012, 18:43

Potser fico la pota, pero i el "tugsteno", no se s'hi s'escriu aixi, crec que es molt mes dens que el plom.
Molt macus els jigs.
juby
www.forumdepesca.com

Localització : Manresa
Data de registre : 19/01/2010

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  juby el Ds 22 Set 2012, 18:51

Mmmm i pel que fa la pregunta, economicament parlant segur que no,no per la inversio economica que sera poc, sino pel temps invertit que pot ser molt!imagino que el que val la pena es enganyar un peix amb algo que has creat tu mateix.
juby
www.forumdepesca.com

Localització : Manresa
Data de registre : 19/01/2010

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Paisano el Ds 22 Set 2012, 19:09

Marti
amb l'Abel ho intento,li parlo de peixos li deixo tocar les canyes,els carrets i li ensenyo els esquers
ja veurem con surt
de moment m'he de conformar amb dos nevots de 7 i 8 anys
que aquests si que els tinc enganxats i de valent
Paisano
www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Paisano el Ds 22 Set 2012, 19:11

juby
la inversió és mínima
el temps:l'únic que tinc ocupat és quan estic amb el meu nét
després tot és temps lliure
Paisano
www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge  Contenido patrocinado

Contenido patrocinado

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt

Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum