MENÚ

SHARE
SAMARRETES

ESQUERS ARTESANALS
BOTIGA DE PESCA
FACEBOOK
COMPARTIR
Últimos temas
» Martí Que i Quer
por Dani Dc 04 Maig 2016, 18:13

» consulta per pesca per zones de tarragona
por vic Dt 03 Maig 2016, 21:17

» Busco company de pesca a Riudoms o el Baix Camp
por vic Dt 03 Maig 2016, 15:35

» Busco company de pesca a Riudoms o el Baix Camp
por vic Dt 03 Maig 2016, 15:34

» Re:Consulta sobre silur
por jovi64 Dj 21 Abr 2016, 01:36

» Pesca a susqueda
por Biel Ordeix Dc 20 Abr 2016, 20:16

» Sortida de pesca a riu
por jovi64 Ds 09 Abr 2016, 01:12

» FÒRUM
por jovi64 Ds 26 Des 2015, 11:02

» Avui al matí he sortit
por Paisano Dg 06 Des 2015, 18:52

» Pesca nocturna a l'Ebre
por MaxFactor Dv 09 Oct 2015, 19:51

» Hola
por jovi64 Ds 19 Set 2015, 03:47

» Consells sobre rodet
por jovi64 Dg 06 Set 2015, 00:19

» Salutacions desde Manresa
por lobezno46 Dv 04 Set 2015, 15:56

» Salutacions desde Peru
por antonio999us Dg 30 Ago 2015, 19:21

» Dedicat a la Xènia i en Teixi
por Raül Dg 26 Jul 2015, 13:56

» esquer mal estat a Decathlon
por AlfonsPeñaPescador Dc 10 Jun 2015, 13:57

» pesca tarda i nocturna
por TOTTI Dl 25 Maig 2015, 19:53

» Pescador novell
por jovi64 Dg 17 Maig 2015, 10:24

» Sortida i retrobaments
por Raül Ds 02 Maig 2015, 21:54

» Recordant a la Xènia.
por Raül Dj 30 Abr 2015, 15:39

GALERIA

YOUTUBE
Juny 2017
DlDtDcDjDvDsDg
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Calendari Calendari

Flujo RSS

Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

Manipulació de peixos en la captura i solta, primera part

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

Missatge  Admin el Dj 09 Feb 2012, 23:12

per David Sánchez

Quan  deixo anar un peix  sigui gran o petit em quedo mirant i veient com se'n va, de vegades atordit, però se'n va, és una sensació inigualable, sobretot quan es tracta de peixos de port, has guanyat el combat però li mostres el teu respecte deixant-lo anar,el tornes al seu medi per poder gaudir en un altre moment o ambuna de les seves cries potser, és aquí quan em ve al cap, viurà?,molts de nosaltres reclamem que es deixin anar els peixos, però el deixem anar correctament?, el peix viu després de deixar-lo anar?, jo mateix em faig moltes preguntes, per això portorecopilant un temps informació i tinc la sort de comptar amb l'ajuda del biòleg Miguel Candeles Pérez de l'Oceanogràfic de València, gran entès del tema ja que el seu dia a dia és manipular peixos vius, un tipus enrotllat i lliurat per la causa.

Aquest repor està dividit en tres capítols, i tracta 4 punts clau per capítol, he resumit la parts més importants sobretot en els errors més comuns, seguint aquestes pautes augmentarem el percentatge d'èxit i minimitzarem les lesions, per entendre algunes explicacions afegiré un esquema d'un peix, així tindrem una visualització d'on estan ubicades algunes parts vitals.

-Embarcant un peix

Un dels millors moments del combat és quan el peix està rendit davant nostre, jo recomano deshamar el peix a l'aigua, el mateix s'en anirà amb mínimes lesions, però quan es tracta d'una bona peça que volem fotografiar, per pujar-lo a bord, sens dubte el millor és un salabre, si pot ser de goma per no tenir embolics amb aletes i triples i efectuar l'acció el més ràpid possible, si no tenim, la millor opció és posar-se guants i agafar amb una mà pel peduncle cabal "la cua" i l'altra pel llom, quan parlem de peixos XL, segurament la millor opció sigui agafar amb una baga pel peduncle cabal. Molts pescadors de tonyina introdueixen un ganxo per la boca traient amb cura per la part de sota de la mandíbula on s'uneixen les obertures branquials, cosa que el nostre amic Miguel desaconsella, és perillós per diverses raons, en primer lloc podríem fer-li mal a  les brànquies, òrgan vital del peix, també en aquesta zona trobem la llengua, si tenim la mala sort de clavar-li el ganxo podria sortir mal parat, i per últim podria patir danys de trencament o desencaix de mandíbula, si pateix alguna d'aquestes lesions el peix s'en anirà nedant però tindrà dificultats per alimentar-se.  

Aquí en Jose embarcant 1 palometó correctament, agafant amb una mà pel peduncle cabal i ajudant-se amb l'altra pel llom.

-Deshamat,

Per deshamar el peix necessitem unes aliquetes o un deshamador específic, la millor manera és amb una tirada seca i ferma, en cas contrari si ho fem lentament podem estripar amb més facilitat. Per peixos que no salten i peixos en situacions extremes el correcte seria utilitzar triples sense mort d'aquesta manera podrem deixar-los anar sense estrips, si trenca la línia, l'esquer se li deixa anar sense més, i si tenim la mala sort de clavarnos-el es treu per on va entrar  sense complicacions, això és una cosa que els mosquers saben molt bé. Una de les últimes vegades que en vaig acostar  a un dels pesquers que freqüento vaig poder veure com un pescador que praqticava la solta trepitjava un tallahams per la panxa sobre del terra per deshamar, crec que sobren les paraules, el correcte seria agafar-lo per l'opercle o el llom amb fermesa, mai ficant la  en l'obertura branquial, i a l'hora de donar suport és millor en superfície el més llisa possible, una llosa o en un drap.

-Òrgans vitals, per on agafem el peix?

Quan agafem al peix per posar a la foto, moltes vegades elsubjectem amb una mà al peduncle cabal i l'altra entre les ganyes i l'anus a la zona de l'aleta pèlvica, aquí es troben diversos òrgans com el cor, i si deixem caure tot el pes del seu cos en aquesta zona podríem malmetre'l, com podem veure a la primera foto del palometó, per agafar-lo correctament cal agafar amb una mà al peduncle cabal i l'altra per sota del mentó sense ficar la  en l'obertura branquial, podem veure-ho a la foto del déntol, per a peixos ja de bona grandària el millor és senzillament abraçar-lo. Amb els túnids el dany és menor ja quetenen aquesta zona "la ventresca" molt musculada i forta, qui n'ha tingut un entre les mans sap de què estic parlant.

Aquí estic agafant el peix de forma incorrecta, podriem fer-li malbé algun òrgan amb el seu propi pes.

Aquí estic agafant el peix de forma correcta, amb la mà sota les agalles sense ficar la  en l'obertura braquial.

Aquí en Jose abraçant el peix, la millor opció per a peixos XL.

-Utilització del boga grip,

Una eina molt usada entre els spinners, llàstima que no vinguiamb un manual d'instruccions, al meu entendre només utilitzaria el grip per a peixos petits (ideals per rockfish) i els que passin de 1-2kg cal ajudar-los amb l'altra mà pel peduncle cabal perquè en tot moment estiguin en posició horitzontal i mai en vertical penjant del mentó, per a peixos de més de 5-6kg em sembla senzillament incorrecte. Hem de tenir en compte que penjar ambun grip un peix de la barbeta en vertical bellugant-se és molt probable que pateixi lesions importants, ja que s'agafa precisament en una de les zones més delicades del peix "la boca", la mandíbula només té dos ancoratges que podríemdesencaixar o trencar i encara que veiem que el peix  s'en  va nedant segurament no podrà alimentar-se.
Preparant aquesta entrada he après moltes claus importants, i segurament els peixos que alliberi tindran més probabilitats de viure, espero que moments com els de la foto de baix siguin més habituals i efectius.

En la segona i tercera part veurem altres temes importants, cominflueix l'estrès o com hem de deixar anar el peix, fins llavors bona pesca;)

Text original en castellà:

Botiga online de pesca & nàutica
Admin
Admin

Data de registre : 05/03/2009

http://www.forumdepesca.com

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt

Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum